Aj v tomto roku sa očakáva, že Slováci budú výrazne nakupovať počas akcií „Black Friday“ či „Cyber Monday“. Ak máte v pláne využiť zľavy, v tomto článku nájdete rady a odporúčania, ako predísť sklamaniu.
Čo je Black Friday?
Sviatok nakupovania, obrovských zliav alebo bitky v obchodoch. Jeho názov pôvodne odkazoval na veľký dopravný zmätok, ktorý nastal po sviatkoch.
„Black Friday“ či „Cyber Monday“ sú často príležitosťou pre predajcov ako vyprázdniť sklady a pripraviť miesto pre tovar na vianočnú sezónu a príležitosť pre ľudí ušetriť pri nákupe vianočných darčekov či tovaru bežnej spotreby.
Kedy je Black Friday
Black Friday pôvodne súvisel so sviatkom Vďakyvzdania. Toto spojenie mu zustalo dodnes. Deň vďakyvzdania sa v USA oslavuje štvrtý štvrtok v novembri. Čierny piatok nasleduje deň po ňom. Logicky je to vždy štvrtý piatok v novembri. V roku 2023 pripadá Black Friday na piatok 24. novembra 2023.
Na čo si dať pri Black Friday pozor.
Čierny piatok je v súčasnosti, a v krajinách mimo USA to platí dvojnásobne, čisto marketingovým sviatkom. A s marketingom sa spája aj množstvo zlomyseľností, ktoré si Black Friday osvojil. Ide najmä o poskytovanie fiktívnych zliav, pri ktorých podnik najprv zvýši cenu a potom ju v podstate zníži na pôvodnú cenu. Spotrebiteľské organizácie či priamo Slovenská obchodná inšpekcia na tieto praktiky opakovane upozorňujú.
Väčšina ponúk sa sústreďuje na slogany „bombastická zľava“, „nepremeškajte príležitosť“, „zaregistrujte sa na získanie skvelých výhod“ alebo „nakúpte so zľavou“. Tieto ponuky sú obyčajne časovo alebo kusovo obmedzené. Ale neverte tomu. Ak chcete naozaj výhodne nakúpiť musíte si vopred urobiť prieskum a nakúpiť medzi prvými. Iba tak pravdepodobne dostanete skutočne výhodnú cenu za tovar, o ktorý je reálny záujem.
- Zistite cenu výrobku u viacerých obchodníkov a uistite sa, že zľava je naozaj skutočná, nielen deklarovaná.
- Nepodľahnite ilúzii, že ide o neopakovateľnú ponuku. Reklamné kampane sa opakujú pravidelne, takže sa nenechajte zmiasť marketingovou stratégiou či pocitom naliehavosti. Čo nestihnete kúpiť v novembri, môžete kúpiť napríklad v povianočných výpredajoch možno ešte výhodnejšie.
- Urobte si prieskum, porovnajte nielen ceny, ale aj predajcov. Pred nákupom je dobré využiť internetové porovnávače. Sledujte konečnú cenu vrátane nákladov na doručenie, nesledujete len výšku zľavy.
- Recenzie a hodnotenia zákazníkov sú tiež dôležité.
- Pozor na druhotné nákupy. Black Friday mnoho zákazníkov využíva aj na kúpu akciového tovaru, ktorý by za bežných okolností nekúpili. V konečnom dôsledku však môžu u obchodníka minúť viac peňazí. Prvý nákup totiž veľmi často vedie k druhému.
- Hľadajte ďalšie možnosti ako ušetriť. Predajcovia niekedy ponúkajú doplnkové služby, ako napríklad bezplatné doručenie a zľavové kódy na ďalšie nákupy. Oplatí sa aspoň na čas prihlásiť na odber newslettrov, zapojiť sa do vernostných programov alebo obchodníkov sledovať na sociálnych sieťach. Môže vám to zabezpečiť prístup k ponukám a dodatočným zľavám popri akciových cenách.
- Snažte sa nájsť výhodnú ponuku na kvalitný tovar. Nenechajte sa zlákať neuveriteľnou zľavou, aby ste si kúpili nekvalitný tovar. Zľavnenú cenu berte skôr ako bonus, než východiskový bod pre váš nákup. Nie ste predsa takí bohatí, aby ste kupovali lacné veci.
- Pozor na internetovú bezpečnosť. Koncept internetového podvodu mnoho zákazníkov pozná. Napriek tomu však počas obdobia častejších nákupov hrozí, že ich podvodníci napália. Málokto si totiž v zhone bežného dňa pamätá všetky objednávky, a tak automaticky reaguje aj na textovú správu, ktorá by mu inak bola podozrivá. Viac sofistikované sú aj podvodné emaily, ktoré už nie sú plné gramatických chýb. Často skôr nabádajú na kliknutie na odkaz, na ktorom sa zákazník dozvie niečo o novej akcii alebo môže niečo vyhrať. Pozor si treba dať aj na zneužitie mien známych obchodných značiek.
Ako ušetriť ešte viac počas Black Friday.
- Stanovte si rozpočet. Podľa prieskumov až 60 percent obyvateľov si na Čierny piatok cielene odkladá peniaze bokom. To im zabezpečuje nielen finančnú prípravu, ale aj kontrolu nad svojimi financiami.
- Pripravte si nákupný zoznam. Ak si pripravíte akčný plán, pomôže vám to zúžiť hľadanie na to, čo naozaj potrebujete. Vďaka tomu je väčšia šanca, že sa nenecháte zlákať všetkými tými krásnymi marketingovými sloganmi.
- Uložte si produkty do svojho wishlist-u a pokračujte v porovnávaní. Kedykoľvek sa potom k uloženému tovaru môžete vrátiť.
- Na nakupovanie si vyhraďte dostatok času.
- Neodkladajte nakupovanie na posledný deň
- Hľadajte ďalšie možnosti ako ušetriť. Predajcovia niekedy ponúkajú doplnkové služby, ako napríklad bezplatné doručenie a zľavové kódy na ďalšie nákupy. Oplatí sa aspoň na čas prihlásiť na odber newslettrov, zapojiť sa do vernostných programov alebo obchodníkov sledovať na sociálnych sieťach. Môže vám to zabezpečiť prístup k ponukám a dodatočným zľavám popri akciových cenách.
MAT-obaly, s.r.o.
MAT-obaly, s.r.o. umožňuje zákazníkom nakupovať obaly aj online priamo v eshope. V rámci zákazníckeho servisu prinášame tipy, ako bezpečne a efektívne používať online prostredie nielen na nákupy.