Nakupovanie online prináša množstvo výhod. Potrebné je však dodržiavať základné zásady bezpečnosti a opatrnosti.
MAT-obaly, s.r.o. ponúka tiež svojim zákazníkom možnosť nakupovať online v eshope. Vykonávame všetky opatrenia, aby bol eshop pre našich zákazníkov bezpečný a spoľahlivý. Pripravili sme pre Vás pár tipov, ako bezpečne nakupovať online.
Nakupujte vždy zo zabezpečeného zariadenia a z bezpečného internetového pripojenia.
Nakupujte zo zabezpečeného zariadenia, ktoré je aktualizované a aktualizované sú v ňom aj všetky aplikácie.
Online nakupovanie by ste mali uskutočňovať výhradne prostredníctvom zabezpečeného internetového pripojenia. Pri používaní verejnej wifi siete sa vyhnite akýmkoľvek finančným transakciám. Pokiaľ je to naozaj nevyhnutné, zvoľte vaše mobilné dáta alebo si zabezpečte VPN.
Preverte, či je stránka dostatočne bezpečná.
Navštívili ste nový e-shop, ale nie ste si istí, či je stránka skutočne bezpečná. Pomôcť vám môžu nasledovné znaky:
- Adresa webovej stránky by sa mala začínať na „https: //“. V tomto prípade znamená bezpečné.
- Symbol zámku, ktorý sa nachádza v paneli hneď vedľa adresy webovej stránky, by mal byť svietiaci na zeleno.
- Pomôcť vám môže aj informácia o platnosti certifikátu. Ak kliknete na symbol zámku alebo naľavo od panela s adresou, mali by ste vidieť informácie o certifikáte stránky. Ak dostanete varovanie o neplatnom certifikáte, vyhnite sa takejto stránke.
Preverte obchodníka a jeho reputáciu.
Základom bezpečného nakupovania je nakupovanie cez overený e-shop. Podľa platnej legislatívy je prevádzkovateľ online obchodu povinný zverejňovať na svojich internetových stránkach svoje údaje. Skontrolujte si nasledovné informácie, ako:
- názov firmy, sídlo či fakturačné informácie,
- IČO, DIČ,
- podmienky nákupu, podmienky a spôsob reklamácie,
- informácie o možnosti odstúpenia od zmluvy,
- kontaktné informácie.
Pokiaľ obchodník neuvádza poštovú adresu, ale iba P. O. BOX a máte pochybnosti o jeho serióznosti, nákupu sa radšej vyhnite.
Dnes už každý je aj na sociálnych sieťach. Tak isto aj e-shopy. Vyhľadať si teda e-shop môžete napríklad na Facebooku a overiť si tam komentáre zákazníkov.
Preverte podmienky doručenia a vrátenia tovaru.
Možno pre vás tento bod znie ako nepodstatný. No v skutočnosti vám môže ušetriť nemalé peniaze. Predstavte si, že si kúpite tovar a po doručení zistíte, že je poškodený či nefunkčný. Chcete ho reklamovať, ale obchod nemá zverejnené žiadne pravidlá vrátenia tovaru, a tak tovar nie je možné reklamovať či vrátiť.
Každý zodpovedný e-shop má na svojom webe uvedený aj reklamačný poriadok. Ten musí obsahovať základné informácie o možnostiach vrátenia tovaru. Zároveň, tie slovenské, musia mať informáciu o možnosti vrátenia tovaru do 14 dní bez udania dôvodu. Opäť, ak v časti Reklamácie, nie sú žiadne informácie, ale iba e-mail, na ktorý sa máte v prípade reklamácie obrátiť, rovno e-shop zatvorte a nevracajte sa k nemu.
Ak e-shop nemá žiaden oficiálny postup na vrátenie tovaru či reklamáciu, nákupu sa vyhnite.
Registrácia a vytvorenie zákazníckeho účtu nie sú povinné.
Pri nákupe budete pravdepodobne požiadaní, aby ste si vytvorili účet s heslom. Spravidla prihlásenie nebýva podmienkou a ak sa môžete rozhodnúť a viete, že obchod nebudete často používať, nevytvárajte si účet.
Ak však plánujete nakupovať v eshope častejšie a využívať napríklad výhody vernostných programov a iných zliav, vytvorte si zákaznícky účet. Môžete využiť aj registráciu prostredníctvom sociálnych sietí. Je to rýchlejšie a pohodlnejšie, no myslite na to, že pri online nakupovaní narábate s citlivými údajmi. Ak si zvolíte túto možnosť, uistite sa, že vaše konto napríklad na Facebooku je zabezpečené jedinečným heslom a máte aktivované dvojfaktorové overenie.
Neposkytujte viac informácií, ako je potrebné.
Pri online nakupovaní poskytujete predajcom viac informácií, ako je to pri nákupe v kamennej predajni. Na to, aby ste si tovar mohli kúpiť a zaplatiť, je logické, že od vás bude požadované vyplniť údaje ako:
- dodacia adresa na doručenie zásielky,
- e-mailová adresa na potvrdenie objednávky a zaslanie e-faktúry, či sledovanie stavu zásielky,
- telefónne číslo pre potrebu kontaktovania prepravnou spoločnosťou pri doručovaní tovaru,
- platobné informácie, pokiaľ ste sa rozhodli za tovar zaplatiť hneď.
Ak od vás obchodník vyžaduje ďalšie informácie, ako informácie o svojom bankovom účte, číslo OP alebo číslo vodičského preukazu či heslá, okamžite obchod opustite.
Niektoré spoločnosti sa môžu opýtať napríklad na vaše záujmy, nákupné preferencie či pohlavie. Tieto informácie im slúžia do vlastných štatistík o spotrebiteľskom správaní. Ale mali by byť vždy voliteľné.
Prihlásenie na odber emailových noviniek nie je povinné.
Ako zákazník nemusíte súhlasiť so zasielaním reklamných materiálov na váš e-mail. Pokiaľ si neprajete dostávať tento typ e-mailov, pri potvrdzovaní nákupných podmienok (ktoré sú povinné) nezaškrtnete súhlas na zasielanie reklamných e-mailov. Žiaden e-shop nesmie podmieniť prijatie vašej objednávky so súhlasom na zasielanie e-mailových noviniek a reklám.
V prípade, ak chcete zrušiť tento odber, prevádzkovateľ je povinný na základe vašej žiadosti vás kedykoľvek vyradiť zo zoznamu príjemcov e-mailov. Stačí, ak si priamo v emailovej správe kliknete na odkaz "Odhlásiť sa" alebo sa na obrátite na eshop s touto požiadavkou cez e-mailovú komunikáciu, prípadne telefonicky.
Prečítajte si pravidlá ochrany osobných údajov.
Prečítajte si taktiež podmienky narábania s vašimi údajmi. Veľa eshopov jasne uvádza, že informácie o spotrebiteľoch nezdieľajú ani nepredávajú.
Buďte opatrní pri ponukách, ktoré znejú „príliš dobre na to, aby boli pravdivé“.
Je pravdou, že známejšie e-shopy sú určite spoľahlivejšie. No aj tie môžu byť zraniteľné voči útokom kybernetických útočníkov. Podvodníci sú rafinovaní a veľmi dobre vedia, ako má na prvý pohľad vyzerať bezpečný e-shop. Ani informácie o firme či zelený zámok alebo platný bezpečnostný certifikát ešte nie je zárukou, že je internetový obchod bezpečný a legitímny.
Ako sa nenechať oklamať?
- Akýkoľvek e-shop, ktorý sľubuje príliš veľa za príliš nízku cenu, je podozrivý a s najväčšou pravdepodobnosťou falošný.
- Známe e-shopy robia obrovské výpredaje či poskytujú darčekové karty. No ak ide o menej známy internetový obchod a ceny sú až podozrivo nízke, zvážte nákup. Neviete totiž, či obchodník prišiel k tovaru legálne, či niekedy tovar, ktorý ste si objednali a zaplatili, aj reálne dostanete.
- Dávajte si pozor aj na urgentné ponuky, ktoré prichádzajú v nevyžiadanej e-mailovej pošte alebo prostredníctvom správ cez sociálne siete.
Skontrolujte recenzie zákazníkov.
Pri identifikovaní toho, či je e-shop bezpečný, vám môžu pomôcť aj recenzie používateľov, či už na konkrétnom e-shope, na sociálnych sieťach alebo na stránkach Google, kde nie sú povolené anonymné recenzie.
Žiaden internetový obchod neposkytuje dokonalé služby, s ktorými by vedel uspokojiť nákupné potreby všetkých zákazníkov. Preto sú negatívne recenzie v poriadku. Plusom je, ak sa k nim predajca prizná, neskrýva ich a poskytne zákazníkom riešenie.
Vyberte si bezpečnú formu platby.
Technológie sa v poslednej dekáde posunuli míľovými krokmi a platenie cez internet nepredstavuje také bezpečnostné riziko ako v minulosti. Pokiaľ pred platbou kartou dodržíte vyššie spísané zásady bezpečného nakupovania, mali by ste mať vytvorené dostatočne bezpečné prostredie na vykonanie platby online.
Platba kartou, hlavne na Slovensku, prebieha cez tzv. platobné brány. Tie sú certifikované a nemajú najmenší dôvod vás okrádať. Žijú z desiatok tisíc denno-denných platieb a dbajú na svoju. Navyše pri on-line platbe je možné zvoliť platobnú bránu aj svojej banky.
Pokiaľ si stále nie ste istí, zvoľte platbu na dobierku, ktorú poskytuje väčšina online predajcov.
Platby cez účty na platobných bránach, ako je napríklad Paypal, poskytujú pri platbách aj zlepšenú ochranu nakupujúceho v prípade reklamácií a vrátenia tovaru.
Dobrou radou je aj pravidelná kontrola vlastného bankového účtu. Nastavte si SMS notifikácie na pohyby na účte a každú podozrivú transakciu okamžite nahláste banke. V určitých prípadoch sa dá transakcia zastaviť. Niektoré banky pri podozrivých transakciách zvyknú klientovi zavolať. Nie je to však pravidlom.
Po nákupe sa vždy odhláste.
Pokiaľ nakupujete cez internetový prehliadač, uistite sa, že sa po každom nákupe odhlásite z vášho konta. Nikdy totiž neviete, čo sa deje na pozadí. Hlavne v prípade, ak ste do vášho konta uložili platobné informácie.
To isté platí aj v prípade mobilných zariadení. Zabezpečte ho dostatočne silným PIN kódom, prípadne odtlačkom.